Læsetid: 4 min.

Sådan anmelder du tyveri

Ubudne gæster i hjemmet er sjældent en god ting. Særligt ikke, hvis de er af den slags, der render med alle dine værdifulde ejendele. 

Men hvad gør du egentlig, når du har været udsat for tyveri og står med håret i postkassen? Det giver vi dig svar på i dette blogindlæg. For der er en række ting, du skal gøre. 

 

Først: Ring til politiet

Hvis du en dag kommer hjem til en dør, der er brudt op, og et hjem, der er endevendt for værdier, er det første, du skal gøre, at finde ud af, om gerningsmanden stadig er til stede eller lige er flygtet. Det gør nemlig en forskel for, hvor du skal rette henvendelse til. 

Er gerningsmanden lige flygtet (du har måske set vedkommende flygte ud ad vinduet eller bagdøren) eller stadig til stede i din bolig, skal du ringe 112 med det samme. Så kommer politiet nemlig med udrykning og har større chance for at fange gerningsmanden.

Drejer det sig om indbrud, hvor gerningsmanden ikke længere er til stede eller i nærheden, skal du ringe 114. I disse tilfælde kan du også kontakte din nærmeste politistation via e-mail eller telefon eller ved at møde personligt op på politistationen.

 

Dan dig et overblik

Hvis indbrudstyven stadig er tilstede i din bolig, skal du ikke tøve med at ringe 112. Du kan dog med fordel forsøge at registrere så mange detaljer som muligt ved vedkommende, så du kan lave et signalement over for politiet. 

Er vedkommende derimod væk, bør du starte med at danne dig et overblik over, hvad der er blevet stjålet, inden du anmelder tyveriet, men vent med at rydde op, røre ved noget eller rykke rundt på ting, før politiet har været der; der kan nemlig gå vigtige spor tabt. Forsøg ligeledes at huske relevante oplysninger om de stjålne genstande. Er der ved en stjålet cykel f.eks. sporing på, stelnummer, serienummer, mærke, model m.v. 

Derudover skal du have følgende oplysninger klar: 

  • forsikringsselskab og policenummer
  • gerningssted
  • gerningstidspunkt
  • alt, du kan huske om tyven eller mistænkte
  • dine personoplysninger: navn, adresse, CPR-nummer, telefonnummer og e-mail
  • potentielle og relevante vidner.

Jo mere du kan huske, dokumentere og fremlægge, jo bedre muligheder har politiet for at finde frem til gerningsmanden. 

 

Anmeld tyveriet til forsikringsselskabet

Når du har anmeldt indbruddet til politiet, skal du hurtigst muligt derefter anmelde indbruddet til dit forsikringsselskab. Det er din indboforsikring, der dækker tyveri, røveri og indbrud. 

Forsikringsselskabet skal sørge for, at du får erstatning for de stjålne genstande, og det dækker potentielt også krisehjælp, hvis du har været udsat for eller overværet et indbrud, der har medført en akut psykisk krise, der kræver behandling.

Har du dine forsikringer hos os, kan du anmelde tyveriet på abcforsikring.dk eller ringe til os på 70 25 50 05. Du kan også anmelde hændelsen via vores gratis app, ABCforsikring, som du finder i App Store og Google Play.

 

Husk dokumentation

Når du anmelder indbruddet, skal du dokumentere eller sandsynliggøre, at du faktisk har ejet det stjålne, og at tingenes alder og værdi passer og stemmer overens. 

Det nemmeste er naturligvis, hvis du har kvitteringer for de stjålne genstande. Alternativt kan du dokumentere med:

  • fotos
  • garantibevis
  • beskrivelse af tingen
  • kontoudskrift, der beviser køb.

Sandsynliggørelsen er vigtig, for at du kan få erstatning. Hvis du ikke kan dokumentere eller sandsynliggøre dit krav, kan forsikringsselskabet afvise din anmodning. De kan også vælge at fastsætte godtgørelsen efter et skøn, og i så fald risikerer du, at du ikke får en dækning, der svarer til tabet. 

Derfor anbefaler vi altid, at du sørger for at gemme kvitteringer, især på dyre ting i dit hjem, f.eks. designermøbler eller -tøj, elektronik, kunst og lignende, der kan have stor værdi.

 

Forsikringsselskaberne skelner mellem typer af tyveri

Tyveri er ikke bare tyveri, når det kommer til din forsikring. Forsikringsselskaber skelner nemlig mellem forskellige typer af tyveri, da det har betydning for dit erstatningskrav. Der skelnes typisk mellem tre kategorier: indbrud, ran/røveri og simpelt tyveri.

Indbrud defineres ved, at tyveriet sker fra en forsvarligt aflåst bygning eller lokale og omfatter altså ikke at  tyven render ind og stjæler din telefon gennem en åben terrassedør. 

Røveri/Ran er når tyven bruger, eller truer med at bruge vold – eller tager ting ‘ud af hænderne’ på dig, hvor du opdager det og gør anskrig.

Simpelt tyveri er f.eks. tyveri via en åben terrassedør eller et åbent vindue, lommetyveri eller indbrud i aflåst bil.

Vi dækker bl.a.:

  • indbrud i aflåst bygning, lokale eller godkendt container
  • indbrud i kundeboks i bank
  • tricktyveri, hvor nogle narrer sig adgang til din bolig eller narrer ting fra dig, i hjemmet
  • tyveri fra aflåst bil
  • simpelt tyveri, hvor der ikke er tegn på voldeligt opbrud 

 

Du finder vores fulde forsikringsvilkår på vores hjemmeside. Du kan også læse vores blogindlæg, hvor vi går mere i dybden med, hvordan du er stillet i tilfælde af tyveri, indbrud eller røveri.

 

Forebyg indbrud i fremtiden

Indbrud og tyveri er ubehageligt og ikke ønskværdigt for nogen. Heldigvis er der en række forholdsregler, du kan tage for at forebygge indbrud. På Politiets hjemmeside finder du bl.a. de fem indbrudsråd, som er nemme og simple måder, du kan hjælpe dig selv og dine naboer på. 

Det siger vores kunder: